De levensduur
van een website.

“Hoe lang gaat een website mee?” Een begrijpelijke vraag, waarvoor helaas geen standaard antwoord is. De levensduur van een site is namelijk afhankelijk van veel verschillende factoren.

Er zijn tal van onderzoeken gedaan naar de gemiddelde levensduur van een site. Het aantal antwoorden is ongeveer gelijk aan het aantal onderzoeken. Er is dus niet één antwoord. Wij gaan uit van 4 à 5 jaar.

De levensduur van een site is natuurlijk afhankelijk van de eigen bedrijfsvoering, maar ook van omgevingsfactoren. De snelheid waarmee onze omgeving en de technische mogelijkheden veranderen, derdert voort. Gedrag van bezoekers verandert en steeds weer duiken nieuwe communicatiemiddelen op. Daardoor is het moeilijk om verder dan zo'n 4 jaar vooruit te kijken.

Meten is weten
Doe geregeld onderzoek. Vraag nieuwe klanten hoe ze u hebben gevonden. Via uw website of op een andere wijze? Check of klanten de gewenste informatie snel en eenvoudig in uw site kunnen vinden.
En kijk kritisch naar uw eigen branche. Opereert u in een snel veranderende markt waarin mensen verwachten dat u altijd bij de tijd bent? Past de uitstraling nog bij uw bedrijf en bij de verwachtingen van uw klanten en prospects? Allerlei vragen die mede bepalend zijn voor de houdbaarheidsdatum van uw website. 

Design
Zoals heel veel andere dingen, zijn ook websites gevoelig voor mode en trends. Kleuren, lettertypen en fotografie die dit jaar helemaal hip is, kunnen volgend jaar weer uit de mode zijn. Kleine designaanpassingen kunnen ervoor zorgen dat bezoekers het gevoel hebben een up-to-date site te bezoeken.

Techniek
Houd rekening met uw (potentiële) klanten. Op welke apparaten bezoeken zij uw site? Op kantoor via een desktop computer of voornamelijk onderweg via mobiele apparaten? Door gebruik te maken van de nieuwste technieken respecteert u uw klant en optimaliseert u de beleving van de sitebezoeker.

Inhoud 
Alleen een mooi jasje brengt u mogelijk niet het succes dat u met uw website voor ogen heeft. De inhoud is minstens zo belangrijk.
Wilt u de content zelf beheren? Kunt u dat snel en eenvoudig zelf doen met een gebruiksvriendelijk CMS? Of werkt u liever samen met een bureau dat u het content management uit handen neemt? 

Ten minste houdbaar tot
Hoe bepaalt u nu of de houdbaarheidsdatum van uw website is verstreken? Onderstaande constateringen kunnen daarbij helpen.

  • Er zijn nauwelijks bezoekers op de site;
  • Er komen geen leads (meer) via de website;
  • De site oog niet mooi meer en is ouderwets;
  • De website functioneert niet in moderne (mobiele) browsers;
  • De vindbaarheid van de site via Google is slecht;
  • De website past niet meer bij uw bedrijf of organisatie;
  • Het beheren van de content is a hell of a job.

Als u instemmend knikt bij het lezen van bovenstaande punten, weet u het antwoord waarschijnlijk al.

Afscheid nemen?

Uw website updaten of zelfs helemaal vernieuwen is op een dag onvermijdelijk. Als u bovenstaande beweringen herkent, is die dag mogelijk al aangebroken. Laat het ons weten, wij staan voor u klaar.